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Sezione consultiva per gli atti normativi del Consiglio di Stato e direttrici attuative del PNRR

di Virginia Campigli

 

SOMMARIO: 1. PNRR e centralità dell’intervento pubblicistico nello scenario ‘post-pandemico’. – 2. La funzione consultiva della Sezione per gli atti normativi del Consiglio di Stato tra attuazione del PNRR e qualità della regolazione. L’importanza di AIR, ATN e VIR. – 3. L’attuazione del PNRR (I): la transizione ecologica. Semplificazione, rigenerazione urbana e “non regressione” in materia ambientale. – 4. L’attuazione del PNRR (II): la transizione digitale. Persistenti problematiche di accessibilità ed efficacia del servizio tecnologico. – 5. L’attuazione del PNRR (III): l’inclusione sociale tra la valorizzazione del terzo settore e il superamento della dicotomia pubblico-privato. – 6. Il drafting degli atti attuativi del PNRR. – 7. Osservazioni conclusive: il ruolo (non solo) consultivo del Consiglio di Stato.

 

Institutional efficiency of public administration in the implementation of the National Recovery and Resilience Plan (NRRP) can be analyzed from the point of view of the advisory activity of the Council of State Section for Regulatory Acts. The paper therefore considers the relationship between implementation of NRRP and quality of regulation, and then focuses on recent opinions of the Advisory Section for Regulatory Acts on draft government regulations within the framework of NRRP, with specific reference to ecological transition, digitalization, social inclusion. The issue of regulatory drafting is finally considered. The aim is to reflect on the possible scenarios awaiting the public sector in the immediate future, at the same time questioning the implications of a renewed advisory function of the Council of State.

 

Corte costituzionale e meccanica: il problema della legge 87

di Gian Luca Conti

 

SOMMARIO: 1. Corte costituzionale e meccanica: la giustizia costituzionale e il suo motore di avviamento. – 2. L’iter parlamentare di approvazione della legge 87. – 3. Il contenuto della legge 87 come norma. – 4. Settant’anni dopo: la legge 87 nella legislazione successiva e nella giurisprudenza costituzionale. – 5. La legge 87 nel pensiero degli scienziati della Costituzione. – 6. Il motore di avviamento della giustizia costituzionale è l’indirizzo politico costituzionale.

 

This essay focuses on the place within the system of sources of Law No 87 of 1953 on the functioning of the Constitutional Court. The place of Law No. 87 in the system of sources depends both on the approval procedure and the interpretation of the sources, and on the relationship of Law No. 87 with the rules entrusted to the constitutional autonomy of the Court.
From 1956 onwards, the rules autonomously laid down by the Court on its own process by means of the “Norme integrative”, but also by its procedural caselaw, has on several occasions had the force of overlapping on the rules of Law No. 87.
In this model, the Court's exercise of a normative function with external effectiveness in the form of an interna corporis can be said to be legitimate because it is tolerated by the Parliament.

 

A proposito della conversione in legge del decreto Cutro: nuove strategie per vecchie tentazioni?

di Matteo Losana

 

SOMMARIO: 1. La prassi: conversioni «Minotauro» e «catene» di decreti-legge. – 1.1. Le critiche alla prassi. – 2. Le (nuove) prospettive: la conversione in legge del c.d. decreto Cutro. – 2.2. Le critiche alle (nuove) prospettive. – 3. Conclusioni.

 

The essay focuses on the process of converting the so-called "Cutro decree" into law, in which some new procedural strategies seem to emerge, adding to the already established distorted practices regarding urgent legislation (such as Minotaur conversions and chains of decree-laws), further distancing the decree-law from the constitutional model.

 

Mano ferma nel guanto di velluto: l’uso del soft law nell’Unione Europea di «Next Generation»

di Enrico Verdolini

 

SOMMARIO: 1. Introduzione. Shock pandemico e diritto morbido nell’ordinamento giuridico europeo. – 2. L’«interpretazione evolutiva» del «Quadro temporaneo sugli aiuti di stato». – 3. L’attivazione della «clausola di salvaguardia generale» e il suo orizzonte temporale. – 4. La prevalenza del soft law nella strutturazione progressiva di «Next Generation EU». – 5. Conclusioni. Quali soluzioni alternative al soft law.

 

The article analyzes the use of soft law instruments by the European Union. Soft law instruments, not covered by the Treaties, have been employed to achieve financial, economic, and social objectives during the health emergency. The objective of the study is to answer a question: does the soft law produced during the pandemic align with existing trends or does it represent a phenomenon with exceptional characteristics?
Three case studies have been selected to reflect on how European institutions have used soft law. Through soft law, the European Commission has adopted the Temporary Framework for State Aid and activated the Stability and Growth Pact's safeguard clause. Additionally, the Commission has contributed to constructing the legal framework for Next Generation.
Soft law has a low degree of legal force but a high level of politicization. Soft law acts, despite being instruments with lower legal effectiveness, express a community power of political direction derived from the authority of the European institutions that issue them, such as the European Council and the European Commission. However, it is necessary to highlight the absence of the European Parliament in the decision-making process concerning soft law.
In conclusion, some proposed solutions have been put forward, which involve a greater valorization of the instruments provided by the regulation of the European Parliament.

 

Osservatorio sulle fonti

Rivista telematica registrata presso il Tribunale di Firenze (decreto n. 5626 del 24 dicembre 2007). ISSN 2038-5633.

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