di Luca Gori e Emanuele Rossi
SOMMARIO: 1. Finalità e metodo del contributo. - 2. Come è nata la legge n. 106 del 2016: dalla consultazione pubblica alla legge delega. - 3. La definizione di «Terzo settore». - 4. La riforma del codice civile: fra autonomia e controllo amministrativo. - 5. Il Codice del Terzo settore ed i suoi contenuti. Il Registro nazionale del Terzo settore. - 6. I criteri ispiratori del Codice del Terzo settore: fra uniformità e distinzione. - 7. La nuova regolamentazione giuridica del finanziamento dei centri servizio per il volontariato. - 8. Il “ruolo” degli enti del Terzo settore nella programmazione territoriale di servizi. - 9. L’impresa sociale nel Terzo settore: fra esigenze pratiche e difficoltà sistematiche. - 10. Le funzioni di vigilanza, monitoraggio e controllo nella legge delega. - 11. La Fondazione Italia Sociale. - 12. Misure fiscali e di sostegno economico del Terzo settore. - 13. Considerazioni conclusive. Il nodo costituzionale alla base della legge-delega.
The aim of this article is to explain, in a constitutional perspective, the Third Sector Reform Act, recently approved by the italian Parliament (legge n. 106 del 2016). The Act provide a delegation to the Government for a comprehensive revision of the law on volunteering, social cooperation, non-profit associations and foundations. The government bill has been adopted after a public consultation and the Parliament has introduced many amendments to the original proposal. The bill contains an important definition of Third Sector: the Authors discuss critically the new definition and the cases of exclusion (e.g., political parties, bank-foundations, etc.). The main innovation of Third Sector Reform Act is the provision of a specific delegation power to the Government for adopting a Third Sector Code, a specific code in which all laws regarding non-profits sector will be harmonised and modified. In the article there is a specif consideration of the other issues of the reform: social enterprises, fiscal measures, administrative controls and supports. The Authors conclusively underline the needs for the Government within delegated powers to consider adequately the constitutional right of freedom of association enshrined by art. 18 Cost and the horizontal subsiadirity principles, that implies that society in all its various forms places itself at the service of the individual human being, without any constraints or limits set by public powers without a reasonable and constitutional foundation.
Rivista telematica registrata presso il Tribunale di Firenze (decreto n. 5626 del 24 dicembre 2007). ISSN 2038-5633.
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