di Marco Di Folco
SOMMARIO: 1. I termini della vicenda. – 2. Potere sostitutivo straordinario e funzione legislativa regionale. – 3. L’esercizio del potere sostitutivo straordinario nei confronti della regione Puglia in rapporto agli artt. 120, comma 2, e 77 Cost. – 4. Sull’ipotesi alternativa della autoapplicatività del principio fondamentale relativo alla doppia preferenza di genere. – 5. Considerazioni conclusive.
The essay analyzes the way in which Italian Government used substitution power under art. 120, par. 2 of Constitution in order to introduce the provision of double gender preference in regional legislation of Puglia before the local elections of 20th-21st September 2020. The Region in fact had not incorporated this mechanism in its electoral act, though the State, with law n. 20/2016, imposed it as a binding rule for Italian Regions, in order to implement constitutional principle of gender equality in political representation.
This application of art. 120, par. 2 of Italian Constitution raises many questions. The first problem is to clarify whether the Government could exercise substitution power even in respect of regional legislative autonomy. Then it must be analyzed if the use of Government power has been correct under art. 120, par. 2 and art. 77 of Italian Constitution.
Rivista telematica registrata presso il Tribunale di Firenze (decreto n. 5626 del 24 dicembre 2007). ISSN 2038-5633.
L’Osservatorio sulle fonti è stato riconosciuto dall’ANVUR come rivista scientifica e collocato in Classe A.
Per qualunque domanda o informazione, puoi utilizzare il nostro form di contatto, oppure scrivici a uno di questi indirizzi email:
Direzione scientifica: direzione@osservatoriosullefonti.it
Redazione: redazione@osservatoriosullefonti.it
Il nostro staff ti risponderà quanto prima.